Merchandise vs. merchandising: Co má význam pro váš byznys?

Co znamenají cizí slůvka merchandise a merchandising? Objevte jejich význam a jednou pro vždy si udělejte jasno v tom, jaké jsou mezi nimi rozdíly.

merchandise-merchandising

Merchandise i merchandising pochází z anglického termínu pro „zboží“

Merchandising (z anglického slova merchandise, které znamená zboží, případně obchodování) je poměrně nový obor, jehož hlavním cílem je zajistit, aby „se správné zboží nacházelo na správném místě, ve správný čas a za správnou cenu.“ Jde o disciplínu, která v sobě zahrnuje celou řadu aktivit, od kontroly stavu zásob přes dohled na místo prodeje až po reporting. Nejde tedy jen o obyčejné umisťování zboží do regálů, ale spíše o péči o něj, která je nástrojem k plnění různých marketingových cílů.

Se slůvkem merchandise se však můžete setkat i v úplně jiném významu. Rozšířilo se totiž také jako označení zboží, které je nějakým způsobem spojeno s hudební, herní, filmovou a nebo třeba seriálovou tématikou. Jde o různé typy produktů, oblíbené jsou například trička s potisky, tašky a nebo hrnečky. V některých případech výrobci dokonce sázejí i na figurky nebo plyšové hračky. Zkráceně se tomuto zboží říká také merch.

Fanoušci merchandise kupují hlavně proto, aby ukázali svou náklonnost k určitému stylu, kapele, seriálu a nebo třeba herci. Může tak jít o další zdroj příjmu nejen pro velké firmy, jako jsou třeba filmová či herní studia, ale také pro menší uskupení a podnikatele. Merchandise může skvěle posloužit hudebním kapelám, autorům knih a nebo třeba nadšencům do programování, kterým se podařilo uvést na trh novou počítačovou hru.

potisk tricek brutal
potisk tasek lindr

Merchandising i merch tak mohou být skvělé nástroje, jak posunout podnikání na vyšší úroveň. Musíte však vědět, jaký je mezi nimi rozdíl a co se hodí právě pro vaši situaci.

Merchandising můžete využít, když…

Merchandising má význam v maloobchodním prodeji, případně v prodejnách cash & carry, jako je třeba Makro. Nejen, že hraje roli z hlediska marketingu, kdy upravuje pozice jednotlivých produktů v obchodě tak, aby byly pro zákazníka co nejzajímavější, navíc jde také o nástroj péče o zboží a svým způsobem i o kontrolu dodržování obchodních podmínek mezi dodavateli a obchodními řetězci. Merchandising jako takový je tedy klíčový hlavně pro větší prodejny, které odebírají zboží od několika dodavatelů.

Vlastníte-li malý obchůdek, zajímat by vás mohl spíše visual merchandising, který se specializuje na péči o vizuální stránku celé prodejny. Inspirovat zákazníky k nákupu totiž můžete i v krámku, který má pár metrů čtverečních.

Jak? Faktem je, že například v Americe mají zákazníci tendendenci po vstupu do obchodu směřovat spíše vpravo. Prodejci proto tuto oblast využívají pro umístění novinek nebo nejprodávanějších položek. Stačí tedy jen zapátrat na internetu a inspirovat se.

Merchandise je ideální, když…

Merchandise (merch) pro vás zase bude výhodný, pokud vaši činnost podporuje určitá skupinka fanoušků. Nezáleží na tom, zda se věnujete hudbě, psaní knih a nebo máte úspěšný youtube kanál, merch pro vás může být extra příjmem v každém z těchto případů. Oblíbené jsou třeba trička s potiskem, které si nechávají vyrábět hlavně hudební kapely, můžete však být i kreativnější a sáhnout například po originálních zástěrách na vaření, které budou dokonalým merchem k nově vydané kuchařce a nebo po nákupních taškách, které jsou skvělým produktem hlavně pro ženy –⁠ influencerky.

Vsaďte na vlastní merch i vy!

 

Rozdíl mezi těmito zdánlivě podobnými slovy je vám nyní nejspíš jasný. Pokud jste zjistili, že to, co váš byznys aktuálně potřebuje, je merchandising, zapátrejte po dalších informacích. Tušíte-li, že vaši činnost spíš „nakopne“ zajímavý merch, jste na správné adrese. Prohlédněte si, jaké zakázky už jsme realizovali, a nebo nás rovnou kontaktujte se svou představou.

Nezávazná poptávka

Pošlete poptávku

Vložit

Pošlete objednávku

Vložit