Co je to merch? Netušený zdroj příjmů nejen pro hudebníky
Pokud víte, co je to merch a jak ho správně využít, můžete získat náskok nad konkurenty, posílit vztahy s vašimi příznivci a nebo třeba rovnou zvýšit zisky. Co
přesně se za tímto magickým slůvkem skrývá a proč by vás to mělo zajímat? Objevte význam vlastního merche v dnešní digitální době a zjistěte, jak ho můžete využít ve svůj prospěch.
Zjistěte, co je to merch a jak ho můžete využít právě vy
Význam slova merch pochází z anglického pojmu „merchandise“, který v překladu označuje zboží, případně obchodování. U nás se tento výraz s oblibou používá hlavně mezi marketéry nebo fanoušky hudby, počítačových her a youtube videí. Ti takto označují oblečení a doplňky s potiskem loga nebo specifického motivu, které umělci a firmy nabízejí svým příznivcům. Že vám to něco připomíná? Ano, merch jsou vlastně reklamní předměty, které fanoušci kupují, aby dali najevo náklonnost určité značce nebo umělci.
Rozhodně tedy nejde o žádnou velkou novinku. Vzpomeňte si třeba na devadesátá léta. Kdo neměl tričko nebo mikinu s potiskem svého oblíbence, jako by ani nebyl. Potřeba sdělit světu svou osobní preferenci byla zkrátka už tehdy stejně silná jako teď.
Původ těchto potištěných předmětů je však ještě trochu starší. Co je to merch a jak velký přínos může mít, poprvé předvedla kapela Carter The Unstoppable Sex Machine, která pro své fanoušky začala vyrábět speciální trička s potisky inspirovanými obaly prodaných desek. Z původního záměru odlišit své příznivce pak vzniklo něco neuvěřitelného – nový typ příjmu, který o několik dekád později dokonce přerostl zisky z hudebních nosičů. Platit za hudbu zkrátka v dnešní době už moc „nefrčí“, a tak se neříká nadarmo, že merch je vlastně „zachráncem“ hudebního průmyslu.
Co je merch už víte. Ale proč byste tomuto znovuobjevenému trendu měli věnovat pozornost zrovna vy?
Lidstvo od osmdesátých let urazilo pořádný kus cesty a zatímco tehdy merch mohl sloužit pouze několika stovkám vyvolených, kteří měli silnou fanouškovskou základnu, dnes jeho výhod mohou využít téměř všichni. S rozmachem internetu totiž může mít své fanoušky každý, od malé hudební skupiny, která občas hraje v místním klubu, až po vaši kočku, jejíž vtipné obrázky umístíte na sociální sítě. A kde jsou příznivci, tam je také prostor pro merch.
Kapela Alia Tempora
Potisk triček a mikin
Kapela Hamr
Potisk triček
Disma
Trika pro kapelu
Hlinecký letní festival Artsy Fartsy
Festivalová trička realizovaná sítotiskem
Kapela Alia Tempora
Potisk triček
Komunál
Potisk triček a mikin