a_titul

Veterán trička

ČESKÉ AUTOMOBILY A MOTOCYKLY

a_wikov_detail

Pro sérii triček českých automobilů a motocyklů, hledáme distributora.

baffrey_automobily veterani laurin a klement_automobily veterani aero 662_automobily veterani
anderle_dalnik_automobily veterani cz 350_motocykl_veterani jawa 250_motocykl_veterani
praga grand_automobily veterani Praga R  AS 16 Josef Vystrcil_automobily veterani skoda felicia_automobily veterani
skoda hispano suiza_automobily veterani tatra 12_automobily veterani walter royal_automobily veterani
skoda popular sport monte carlo_automobily veterani skoda 130 RS_automobily veterani aero minor 2_automobily veterani

AERO 500

V říjnu roku 1929 uvedla firma Aero na XXI. mezinárodní výstavě automobilů v Praze svůj malý lidový vůz. Byla to trefa do černého. Automobil konstruktéra Ing. Břetislava Novotného, osazený dvoudobým jednoválcovým motorem o objemu pouhých 499 cm3, měl vyborné jízdní vlastnosti, příjemný vzhled a nejnižší cenu na našem trhu. Prodej byl výrazně podpořen reklamou, která dokázala s humornou nadsázkou představit nový produkt.

AERO 662

Po velkém obchodním úspěchu Aera 500 byl uveden na trh silnější model 662. K celonárodní popularitě automobilů Aero přispěl i neúnavný závodník a propagátor Bohumil Turek. Projekty, jakou byla jízda 30 tisíc kilometů za třicet dní mezi Prahou a Brnem, závodem vlaku ČSD a vozů Aero mezi Prahou a Bratislavou a účastí na mnoha dalších dálkových jízdách a závodech. Aerovka se zapsala do české automobilové historie.

AERO 50 KAROSERIE SODOMKA

V roce 1934 přichází Aero s generací nových pohodlnějších a rychlejších vozů Aero 30 a následně Aero 50. Měly nízko položené těžiště a dlouhou přední kapotu, staly se vděčným objektem pro mnoho karosářských realizací. Vedení firmy Aero bylo přístupné i progresivním trendům v řešení vzhledu automobilů, které přinesl pařížský autosalon v roce 1935. Tak mohl Josefa Sodomka z Vysokého Mýta plně uplatnit svůj talent a vytvořit pro Aero a její zákazníky jedny z nejpokrokovějších a nejkrásnějších českých karosérií.

ANDERLE – KABINOVÝ MOTOCYKL DÁLNÍK

Jan Anderle, tovární pilot firmy Aero a konstruktér například mikrocyklu, vážícího pouze 25 kg. Známý především zdařilými prototypy kabinových motocyklů s vlastním názvem Dálník. Teprve v 70. letech, na sklonku svého života, se mu podařilo dát impulz k zahájení výroby kabinových motocyklů ve švýcarské firmě Peraves AG. Dnes největším výrobci těchto strojů na světě.

  

 

  

 

BAFFREY LUDVÍK – PARNÍ VŮZ 1886

Ludvík Baffrey si nevysloužil významné prvenství, jaké patří N. J. Cugnotovi, R. Trevithickovi nebo J. Božkovi. V témže roce kdy projektoval svůj parní vůz, nechává patentovat K. Benz automobil poháněný již zcela novým systémem – spalovacím motorem. Přesto se podařilo Ing. Ludvíku Baffreyovi, technickému řediteli textilky v Josefově Dole u Kosmonos a Alfonsu Welterovi navrhnout jedinečný vůz. Dochovala se pouze jeho podrobná technická dokumentace na jejímž základě příznivci tohoto automobilu postavili v letech 2008 – 2012 jeho funkční model.

 

   

BROMOVSKÝ, SCHULZ & SOHR – PARNÍ VÁLEC 1904

Velký rozmach strojírenství v Adamově je spojen s působením Josefa Broumovského, technika a dodavatele zařízení pro cukrovary. Po roce 1880, kdy si pronajal Adamovské strojírny, rozšířil jejich sortiment o vodní turbíny, parní kotle, jeřáby a také benzinové motory německého konstruktéra Siegfrieda Marcuse. Adamovské strojírny a slévárny se staly jedním z prvních výrobců benzinových spalovacích motorů na světě, ale také výrobcem jednoho z prvních automobilů s tímto pohonem. Automobily nebyly zařazeny do výroby, ale ve výrobním programu byly nadále lokomobily a prvotřídní parní válce.

 

   

ČECHIE – BÖHMERLAND

Albin Hugo Liebisch začal vyrábět ve 20. letech v Krásné Lípě motocykly. Příliš se neomezoval ve svých osobitých projektech a neobvyklých konstrukčních řešeních. Čechie si právě pro svojí vyjmečnost mezi tehdejší motocyklovou produkcí rychle našly své zákazníky. Netypické byly i svojí délkou, uváděny jako nejdelší motocykly světa. Jejich velikost a robusnost navíc zdůrazňovaly použité konstrukční prvky, tvořící ve výsledku vyvážený harmonický celek.

 

   

ČZ 250 TOURIST

Česká zbrojovka rozšířila ve 30. letech svůj dosavadní výrobní program o motokola a motocykly. Vsadila na vlastní vývoj a na podzimním veletrhu v roce 1934 představila motocykly v kubatuře 150 a 250 cm3, které zaznamenaly veliký úspěch. Česká zbrojovka se rychle zařadila k nejvýznačnějším výrobcům na českém trhu a ČZ patřily vedle značky Jawa a Ogar k nejprodávanějším motocyklům.

 

ČEZETA 502 SKÚTR

V roce 1950 mohla Česká zbrojovka vybírat z několika zdařilých prototypů na výrobu moderního lehkého skútru. Jedním z nich byl jednoduše sestavitelný stavebnicový systém Zdeňka Kejvala. Zcela odlišný prototyp Ing. Jaroslava Hausmana, představoval variabilní snímatelnou karoserii na základním oválném rámu. Vybrán byl návrh Jaroslava Františka Kocha, našeho předního motocyklového konstruktéra. Elegantní design a jízdní vlastnosti jeho skútru slavily úspěchy u nás i v zahraničí.

ČZ 350 860 SILNIČNÍ SPECIÁL

Vizitkou firmy byly siniční závodní motocykly a úspěchy jezdců na těchto strojích. Jejich vývoj začal příchodem Jaroslava Waltera do Strakonic v roce 1949. Vyvrcholil v roce 1969, kdy František Pudil vyprojektoval čtyřválcový motocykl ČZ 860 s válci do V a speciální konstrukcí podvozku.

ČZ 250 968 TERÉNNÍ SPECIÁL

První úspěchy na domácích i mezinárodních soutěžích zaznamenali jezdci a stroje ČZ již ve 40. letech. Zcela vyjmečné byly výsledky na mezinárodních motokrosových závodech v 60. a 70. letech. Terénní speciál 964 vyrobený v roce 1963 a následující typ 968 získaly sedm titulů mistra světa.

 

   

JAWA ESO 890 PLOCHODRÁŽNÍ MOTOCYKL

Jaroslav Simandl zavedl v roce 1949 v Divišově výrobu speciálních závodních motocyklů ESO, jeho plochodrážní motocykly se časem staly známé po celém světě. V šedesátých letech již neměly na závodních drahách konkurenci, předstihly i anglickou firmu JAP, která dosud kralovala v tomto sportu.

 

   

JAWA 750

Zbrojovka Františka Janečka se od roku 1929 začala zabývat výrobou motocyklů a od roku 1934 také automobilů. Ještě v témže roce dokázala připravit sportovní speciály pro dálkový závod 1000 mil československých a v následujícím roce sérii vozů Jawa 750, které se zapsaly mezi vozy s nejkrásnější aerodynamickou karosérií.

 

AERO MINOR II

nařízený výrobce Letecké závody n.p.

Velikým překvapením roku 1946 byl malý automobil Minor II, který zkonstruoval již během války v Jawě tým v čele s R. Vykoukalem a Z. Kejvalem. Tento vůz měl všechny předpoklady zařadit se mezi přední automobilovou produkci, o čemž svědčí fakt, že řada světových automobilek projevila zájem o jeho licenční výrobu. Jedna z posledních testovacích jízd propagátora motorismu F. A. Elstnera, která vedla napříč Saharou, potvrdila mimořádné vlastnosti tohoto vozu.

JAWA 250

Pod vedením konstruktéra Josefa Jozífa vznikl během války praktický kompaktní model s řadou konstrukčních novinek, motocykl Jawa 250. Představen byl v roce 1946 a stal se světovou senzací. Spolu, o dva roky později nabídnutým modelem Jawa-Ogar 350, se stal mimořádně prodejným zbožím, ale také inspirací pro řadu světových značek vyrábějících motocykly.

 

JAWA 50 555

Typová řada malých motocyklů Jawa 50 Pionýr navázala na úspěšný předválečný model Robot 100. V roce 1955 se začal vyrábět typ 550, který si vysloužil přezdívku Pařez a následně model 555. Pro velké rozšíření a svoji oblíbenost neodmyslitelně patřily tyto motocykly do své doby a ani dnes neztrácí na své popularitě.

 

   

KAROSA ŠKODA 706 RTO BRUSEL EXPO 1958

Model 706 RTO vznikl v roce 1956 ve Vysokomýtské Karose, která měla mnohaleté zkušenosti s výrobou karosérií autobusů. Na podvozky Liaz se montovaly tři verze v provedení CAR, LUX a MTZ. Pro výstavu Expo 1958 vznikla speciální úprava autobusu podle návrhů Otakara Diblíka. Tento autobus se zařadil k vrcholným dílům českého designu konce 50. a 60. let, nazvaného na základě úspěchů Československých výrobků na světové výstavě Expo Brusel v roce 1958 jako Bruselský styl.

 

   

LAURIN & KLEMENT SLAVIA CCR

Inspirováni motocykletou bratří Wernerů zkontruovali Laurin a Klement roku 1899 svůj první motocykl Slavia zcela nové koncepce. O deset let později se již mohli pochlubit největší továrnou na výrobu motocyklů v rakousko-uherské monarchii. Jejich výrobky patřily mezi nejlepší evropské značky. Dobývaly vítězství na obchodních i sportovních polích. V roce 1905 v závodě Coupe Internationale ve francouzském Dourdanu zvítězil v konkurenci předních jezdců Václav Vondřich na upraveném stroji Slavia CCR.

 

LAURIN & KLEMENT VOITURETTA A

Silná a úspěšná firma vyrábějící motocykly se začala zabývat novým sortimentem – výrobou automobilů, aby se záhy stala jejím největším výrobcem v Rakouko Uhersku. Tento rozvoj již financovala jako akciová společnost. První automobily vyrobené r. 1905 v Mladé Boleslavi měly všechny předpoklady k tomu, aby se setkaly s dobrým přijetím. Voituretty byly pro svoji kvalitu, příjemný vzhled a dobrou cenu žádané. Prodejnost podporovaly propagační akce, jakými byly například výjezdy do italských Alp.

 

LAURIN & KLEMENT S

Vozy S se vyráběly od roku 1911 v několika typových řadách a modernizované pak až do roku 1924. Patřily k nejúspěšnějším výrobkům firmy. Tento vůz a jeho jezdec hrabě Alexander Kolowrat slavili vítězství při hvězdicové jízdě z Vídně do San Sebastianu. Připomenout patří i dalšího významného závodního jezdce a konstruktéra, jakým byl Ing. Otto Hieronymus. Oba okouzlil automobilismus, s jejich jmény je neodmyslitelně spojena nejen firma L&K, ale i průkopnické začátky české automobilové historie.

 

LAURIN & KLEMENT AUTOBUS FDO

Firma Laurin & Klement nepatřila k největším evropským výrobcům, ale na světovém trhu měla před první světovou válkou skvělé postavení. Do Ruska a Rakouska bylo určeno 50% produkce, o ostatní se podělil domácí trh, ale také Maďarsko, Itálie, Anglie, Austrálie a Japonsko. V nabídce firmy byly především osobní vozy, ale vyráběly se střední i těžkých užitkové vozy a řada speciálních strojů.
Také autobusy byly důležitým předmětem obchodu. Autobus FDO pro 12 cestujících, se zvláštním poštovním oddělením byl dodáván od r. 1910.

 

   

LIAZ ŠKODA 706 MTSP 24

V roce 1951 bylo rozhodnuto přesunout výrobu nákladních automobilů a autobusů Škoda na Liberecko. V roce 1953 byl ustanoven samostatný n. p. Liberecké automobilové závody se sídlem v Rýnovicích. Liaz se vydal cestou vlastního úspěšného vývoje. Základem se stala výroba silničních tahačů a valníků, výroba sklápěčů a podvozků autobusů. Postupně se rozšiřoval sortiment speciálních podvozků pro cisternové, skříňové nebo velkoobjemové sklápěcí nástavby. Na vozy se montovaly hydraulické ruce, jeřáby, plošiny, nosiče kontejnerů, komunální nástavby, domíchávače betonu nebo zemědělské nástavby.

 

   

PILÁT ZDENĚK LIDOVKA

Ing. Zdeněk Pilát konstruktér Jawy zpracoval roce 1939 koncepci motoru uloženého napříč před přední nápravou. To představovalo velmi úsporné řešení pro malé automobily. Podobné uspořádání znovuobjevila a uplatnila až o dvacet let později anglická automobilka Morris u svého nejúspěsnějšího vozu Mini, vyráběného ve statísícových sériích. Dalším jeho originálním řešením byl systém transaxle, motor umístěný vepředu, spojený tuhou rouru s převodovkou i rozvodovkou na zadní nápravě. Poprvé použitý u jediného vyrobeného prototypu vozu Lidovka a pak až v polovině 70. let u vozů Porsche 924.

 

   

PRAGA GRAND

Značka Praga to byl symbol důkladnosti a spolehlivosti, proto byla oblíbena také u bohaté klientely. Pro ní byly určeny ty největší a nejluxusnější modely, jako přepychová Praga Grand konstruktéra Ing. Františka Kece. Praga Grand byla v nabídce od roku 1912 a udržela se v ní až začátku do poloviny 30. let. Ještě v roce 1929 si zachovala svůj klasický vzhled bez jakýchkoliv módních výstřelků, ale vybavena již byla osmiválcovým motorem, řadou moderních konstrukčních prvků a detailů zajištujících pohodlí cestujících.

 

PRAGA BABY

Vývoj šel i cestou malých, konstrukčně jednodušších a hlavně levnějších vozů, jakými byla Praga Alfa z r. 1913. Ve 20. letech nabídla Praga spolehlivý automobil Piccolo, který se stal nejrozšířeněnším vozem u nás, vyráběl se od roku 1924 do roku 1941 v 36 sériích, postupně ale přecházejících do vyšších kategorií. Návrat k lidovému vozu představovala Praga Baby z roku 1934. Svým vzhledem i technickým řešením se zařadila k tomu nejlepšímu na našem trhu.

PRAGA RN ASC 16 HASIČSKÉ AUTO

Pražská automobilová továrna s tradicí od roku 1907 měla ve výrobním programu také motocykly, traktory, pásové tahače, silniční válce, trolejbusy a samozřejmě nákladní automobily. Jeden z nejúspěšnějších lehkých nákladních automobilů Praga RN byla vyráběná v letech 1933 – 1953. Pro své výborné jízdní vlastnosti a spolehlivost byl zařazen do výzbroje Československé armády. Dočkal se modifikací, také jako autobus, zravotnický, kropící nebo hasičský vůz.

 

PRAGA V3S

Bohaté zkušenosti Pragy a Tatry využil konstrukční tým při realizaci vojenského speciálu Praga V3S. Velmi povedená konstrukce dala tomuto vozu do vínku vynikající průchodnost terénem a spolehlivost i v extrémních podmínkách. Praga V3S se zařadila k nejlepším terénním vozidlům své doby. Poslední vozy bylo možné vidět v armádní výzbroji ještě na začátku 21. století. Široké uplatnění našla V3S také v civilním sektoru.

 

   

RAF H 10

Silné finanční zázemí průmyslového Liberecka umožnilo rozmach automobilového průmyslu v tomto kraji. Automobilka RAF založená v roce 1907 z iniciativy barona Theodora Liebiga vyráběla velmi kvalitní a výkonné automobily. Po zakoupení anglické licence Daimler-Knight vybavené i technicky vyspělými, bezventilovými šoupátkovými motory. RAF nabízela osobní automobily, omnibusy i nákladní vozy. Velké plány ukončil rok 1913, její výrobky neobstály v konkurenci s firmou Laurin & Klement, která výrobu v Liberci převzala.

 

   

ŠKODA HISPANO SUIZA

Významná strojírenská firma, jakou byla plzeňská Škoda, si mohla dovolit v polovině 20. let licenční výrobu automobilů značky Hispano Suiza. Jednalo se o prestižní, velmi luxusní vozy, vyráběné v nejlepší dílenské kvalitě. Karosovány byly podle požadavku zákazníků v karosárně Václava Brožíka v Plzni, několik vozů karosovala i v továrna na přepychové karoserire J. O. Jecha v Praze, Petera z Vrchlabí, Uhlík z Prahy a po sloučení Škodovky s firmou Laurin & Klement také vlastní karosárna v Mladé Boleslavi.

 

ŠKODA POPULAR SPORT MONTE CARLO

Ve 30. letech se základní koncepce vozů Škoda ustálila. Populary dostály svému jménu, získaly oblibu pro svoji kvalitu, spolehlivost a příznivou cenu. Popularitu si tyto vozy vydobyly nejen u nás, ale Škodovka se začala prosazovat jako výrobce automobilů na světových trzích. K tomu přispěly úspěchy v závodech Rallye Monte Carlo v roce 1936. S ohledem na tyto události byla vyrobena i speciální série Popular Sport Monte Carlo.

 

ŠKODA1201

Škoda 1200 vyráběná od roku 1952 a Škoda 1201 navazovaly na klasickou koncepci řešení použitého u Tudoru a předchozích typů. Novinkou byla celokovová karoserie. Tento spolehlivý a solidně stavěný automobil se stal základem mnoha užitkových verzí.

ŠKODA 1100 OHC SPORT

Závodní speciál Škoda 1100 OHC z roku 1957 využíval jen minimálně konstrukčních prvků sériových vozů. Stejně atypická byla laminátová karoserie, navržená Jaroslavem Kindlem. Škoda 1100 OHC se zařadila k nejkrásnějším českým automobilům.

 

ŠKODA 450 FELICIA

V produkci sériově vyráběných automobilů 60. letech u nás ojedinělý roadster. Oceňovaný u nás i v zahraničí pro svoji spolehlivost, kvalitu a především elegantní design. Škoda 450 si dodnes udržela svou popularitu.

 

ŠKODA 1000 MB

Nová koncepce vozu přinesla změnu v dosavadní produkci. Tisícovka měla samonosnou karoserii s pohonnou jednotkou umístěnou za zadní nápravou. Pro nový model byla vystavěna automobilka s plánovanou roční kapacitou 120 000 automobilů. První dlouho očekávaná Škoda 1000 MB sjela z výrobní linky v roce 1964.

 

ŠKODA 130 RS

Legenda Československého automobilového sportu Škoda 130 RS. Skvěle řešené, dobře ovladatelné sportovní auto postavené na základě sériově vyráběného kupé 110 R. Vítěz ve své kategorii v Rallye Monte Carlo v roce 1977, vítěz Mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981.

 

   

NW A

Ignác Štula vyráběl v Kopřivnici nejprve kočáry, s rozšiřováním železniční dopravy i vagóny, od roku 1891 již v rámci akciové společnosti pod názvem Nessldorfer Wagenbau. První krok na cestě k automobilové výrobě byl učiněn v roce 1897. Velkou zásluhou barona Theodora von Liebiega a konstruktéra Leopolda Svitáka byl na základě motorového kočáru Benz Phanteon postaven v Kopřivnici první samohybný kočár NW Präsident. Tak byl dán základ nejstarší automobilky ve střední Evropě a druhé nejstarší na světě.

 

TATRA 12 SPORTOVNÍ VŮZ

Převratná konstrukce Hanse Ledvinky, spojení vzduchem chlazeného motoru a centrální nosné roury s výkyvnými polonápravami do jednoho celku, byla představena v roce 1923 u typu Tatra 11. Následující vynikající úspěchy Josefa Vermiřovského a dalších továrních jezdců na náročných tratích automobilových závodů jakým byla i Targa Florio, potvrdily správnost nového konstrukčního řešení. Výsledky při Velké ruské jízdě spolehlivosti v roce 1925 již přinesly vozům Tatra mezinárodní uznání.

TATRA 12

Cestovatel František Vladimír Foit a zoolog Jiří Baum, projeli v roce 1931 trasu z Káhiry do Kapského Města. Tatra 12 byla tou nejlepší volbou pro africkou expedici.

 

TATRA 26

Pro vojenské účely byla na základě T 12 vyvinuta v roce 1926 silnější, třínápravová Tatra 26 s dosud nebývalými jízdními vlastnostnostmi při průchodu terénem. Dosažené výsledky otevřely Tatře cestu k vojenským zakázkám. Poprvé použitý nový typ podvozku také zahájil slavnou éru nákladních automobilů Tatra.

 

 TATRA 111

S počtem téměř 34 tisíc vyrobených vozů patřila Tatra 111 k nejvýznamějším československým produktům. Proslula nejen na poválečných stavbách u nás, ale exportována byla do řady zemí světa. Největším odběratelem byl Sovětský svaz, kde se plně osvědčila i v mimořádně extrémních podmínkách Sibiře.

TATRA 600

V roce 1934 opustil výrobní linku první sériově vyráběný aerodynamický vůz na světě Tatra 77, projektovaný Erichem Überlackerem. Zcela nová koncepce využívala proudnicovou karoserii, přivádějící vzduch k motoru umístěnému v zadní části vozu. Následující osobní vozy Tatry patřily ve světě mezi nejuznávanější české výrobky. Jedním z nich byla i Tatra 600 karosovaná v roce 1949 firmou Sodomka a právem zařazená mezi přední karosářská díla. Zde se spojil vynikající design a konstrukční řešení vozu v dokonalý celek.

TATRA 805

S vozy Tatra jsou spojena jména cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda, kteří v roce 1947 – 1950 podnikli s Tatrou 87 legendární cestu Afrikou a Jižní Amerikou. V letech 1959 – 1964 je dvě upravené Tatry 805 doprovázely Asií a Oceánií.

 

TATRA 138

Nákladní automobily s podvozkem 6×6, s nosností 12 tun vyráběné v letech 1959 až 1971. Na svou dobu moderně řešené vozy, které velmi úspěšně navázaly na tolik uznávanou Tatru 111.

 

TROJAN FRANTIŠEK & NÁGL ALOIS – TORPEDO

Počátkem 20. století se začali zpravidla výrobci kol zabývat stavbou motocyklů. Achilles v Horní Polici, Kohout v Brně, Perun v Podyjí u Svijan, Rösler a Jauernig v Ústí nad Labem, Věchet v Nymburce, Vulkan v Turnově a mnozí další. Mezi největší producenty po firmě L&K patřil Orion ze Slaného, Walter z Prahy a firma Torpedo. Svůj první motocykl s názvem Torpedo postavil F. Trojan v roce 1903. Nevelká strojírna Trojan & Nagl v Kolíně dokázala nabídnot široký sortiment výrobků. Kolem roku 1909 dokonce čtyřválec, jehož kostrukce vycházela z výroby vlastních leteckých motorů.

 

   

VELOREX 16/250

Poválečný automobilový trh nedokázal nabídnout vozidla za přijatelné ceny. S touto situací souvisel domácí vývoj malých úsporných vozidel. Na soutěži lidových vozítek a scooterů v roce 1950 se objevuje také jedinečně řešené vozítko s lehkou kovovou konstrukcí potaženou plátnem – Oskar Františka a Mojmíra Stránských. Jako jediné se podařilo prosadit do sériové výroby s určením pro tělesně postižené občany. O tom, že toto vozítko v sobě skrývá větší možnosti, než pro které bylo ve své době určeno, svědčí srazy příznivců Velorexů a dálkové jízdy, jakou byla i cesta čtyř Velorexů napříč Spojenými státy americkými v roce 2008.

 

   

VYSTRČIL JOSEF – PRAGA R AS 16 

Automobilky dodávaly podvozky, na které montovaly potřebné hasičské vybavení specializované firmy. Mezi ty vyhlášené patřila tradiční firma Smekal, Stratílek z Vysokého Mýta, Czermack z Teplic, Ebert z Prahy Vysočan, Flader z Černého Potoka, Hrček & Neugebauer z Brna a další. Také Josef Vystrčil z Telče stavěl od roku 1858 ruční stříkačky, na přelomu století parní stříkačky a s rozšířením spalovacích motorů začali ve firmě Josef Vystrčil a syn montovat na automobilové podvozky motorová čerpadla a stříkačky vlastní konstrukce. (Praga R HZS České Budějovice)

 

   

WALTER MOTOROVÁ TŘÍKOLKA

Příběh jedné z nejprestižnějších Československých automobilek měl počátek v roce 1898, kdy zámečník Josef Walter stavěl v malé dílně na Smíchově jízdní kola. Následovaly motocykly a od roku 1908 velmi dobře prodávané motorové tříkolky. První automobily opustily továrnu v Jinonicích v roce 1913.

 

WALTER W 0 ZÁVODNÍ SPECIÁL

Závod Zbraslav – Jíloviště, Ecce Homo ve Šternberku, Schöberbergrennen, to jsou jen některé ze závodů, kterých se ve dvacátých letech pravidelně účastnili tovární jezdci J. Knapp a E. Pinner. Od roku 1924 již se závodním vozem W 0. Následující sportovní vozy Walter Super využívaly zkušeností z výroby leteckých motorů. Ve třicátých letech byly nejrychlejšími československými závodními speciály.

WALTER ROYAL

V nabídce osobních vozů se firma zaměřila na výkon a luxus v úspěšné sérii Super. Spíše reprezentační účel pak plnily vozy Walter Royal. Ty vzbudily zaslouženou pozornost na pražském autosalonu roku 1931. Tři vyrobené kusy této malé série se staly nejluxusnějšími, ale také nejdražšími československými osobními automobily. Směle snesly přirovnání se značkou Rolls Royce.

WIKOV 70

Prostějovská firma Wichterle & Kovářík se zabývala výrobou zemědělských strojů, motorů, po první světové válce také malosériovou i kusovou výrobou osobních a nákladních automobilů. Ty se vyznačovaly pokrokovou konstrukcí a precizním zpracováním. Firma Wikov oslovovala především bohatší klientelu a nabízela luxusní vozy. K nim patřil i osmiválcový Wikov 70.

 

   

ZBROJOVKA BRNO Z 18

Zbrojovka Brno byla průkopníkem ve výrobě automobilů s dvoudobými motory. Vydala se cestou vlastního vývoje, po poněkud rozpačitých začátcích navázala velmi úspěšnou sérií Z 18. Zetky projektované Ing. Františkem Makrlem byly spolehlivé, snadno opravitelné a časem si získaly pověst nezničitelných vozů. Když se začaly vyrábět malé valníky, jaké lepší vlastnosti si mohli živnostníci přát pro vozy ke svému podnikání. Následovala série Z 9 a příznivě přijaté první československé automobily s pohonem přeních kol Z 4.

   

kategorie: potisk triček / veteráni / veteran trika / vetera automobily / veteran motocykly